lauantai 14. maaliskuuta 2020

Kisakauden pohdintoja


Minulla on muutama suunnitelma, joilla parantaa kisoihin valmistautumista ja vähentää kisan aikaista turhaa stressiä ensi kesäksi. Ja purnausta kalenterista.


  • Perinteinen lappu stemmiin, jossa kierrosten määrä ja kokonaismatka. Ehkä huoltopaikan sijainti ja jonkun tärkeä mäen/sivaripaikan sijainti. Säästää kisan aikaiselta pohtimiselta, että mikäs se kierros-/matkamäärä taas olikaan 🙈.


  • Fillarin mittariin yksityisiä strava segmenttejä hälyttämään ennen tärkeitä paikkoja, esim 2km loppukiriin tms. Monen kierroksen kisoissa ei tietenkään tarvita. Lisäksi mittariin etusivulle näkyviin kokonaismatka kierrosmatkan sijasta, niin sitä ei tarvitse etsiä.


  • Täytyy ostaa toista pitkävaikutteista insuliinia kumoamaan kisan korkeita sokereita.


  • Otan rullat taas käyttöön. Osassa kisoista lämmittely on tosi hankalaa ilman.


  • Edellisenä päivänä vois koittaa hieman tehokkaampaa hiilaritankkausta.


  • Laitan pikainsuliinit ja koitan syödä pikkukisoissakin, niinku isommissa.

Kisakalenterin suunnitelma aloitettu, päivystysvuorot jaetaan ensi viikolla, niin sitten tietää vielä varmemmin.

Kalenterin purnaus


Kaikki kisat alkukeväästä. SM kisoja jälkeen 6vk taukoa. Kiva siihen huippukuntoa koittaa tähdätä. Kesäkuun lopun jälkeen kokonaiset 1 kisa tiedossa. Eli kesän alettua ei enää kisoja.

Toki heinäkuussa olisi Lappeenrannassa Willimiesajot. En kuitenkaan etappikisoihin pääse järkevästi ja yksittäisen etapin ajaminen etappikisassa on välillä tylsää ja hieman kaukanakin täältä länsirannikolta. Toki täysin mahdollisen matkan takana. Gravel kisatkin vois olla kivoja, mutta nekin on heinäkuussa Iso-syöttellä ja Saariselällä.

Elokuussa taas on Oululaisten juhlaa: Kortteli SM kisat, joukkueaika-ajon SM kisat ja ISM-kisat olis siellä. Lisäks Tervaetapit.

Kuntoajoihin en ole vielä tutustunut, mutta heinäkuussa ilmeisesti Vuelta Vantaan korvaaja ja elokuussa olisi sitten Tammisaaressa Eteläkärjen-ajo.

Toki suurin osa vioista on keksittyjä, kun en halua montaa hotelliyötä ja 9h autoreissuja useita kertoja kesässä harrastaa. Hatunnosto periferiasta tuleville kuskeille/joukkueille, kun ne jaksaa reissata. Suurin osa Suomalaisista nyt sattuu asumaan reilusti Suomen puolivälin eteläpuolella, niin siihen nähden aika iso osa kisoista sen pohjoispuolella.
Lappeenranta olis toki ihan mahdollinen kohde, riippuu muista menoista ja aikatauluista. Ajomatkakin on alle 4h. 

Skoda maantiecupista, lisättynä Porvoon ajoilla ja SM-kisoilla, 6/8 kisaa on kesäkuun loppuun mennessä. Suomen kesä ja hyvät säät alkaa yleensä vasta heinäkuun puolivälissä. Mielestäni tämä on aivan järjetöntä, Näin on toki aina ollut ja varmasti tulee aina olemaan. Tähän aina joku kommentoi, että heinäkuu on pyhitetty radalla ajamiselle (kuis moni siellä oikeasti ajaa ja kuis monta rataa Suomesta edes löytyy)


Post Scriptum

Tämän tekstin kirjoituksen jälkeen tilanne on muuttunut aika paljon. Kisakalenteria on lykätty ainakin 1-2kk verran. Treenisuunnitelmiakin täytyy muuttaa kuntoa hieman rauhallisemmin nostaviksi. Teen pian uutta suunnitelmaa ja kirjoittelen niistä sitten kun omat suunnitelmat hieman selviää. Toki omat työtkin (ja lomat yms) voi levitä käsiin koronaepidemian myötä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi